Välj en sida

Hej Hans!

25–30 ton. Så mycket is kan bildas på ett X 2000-tåg under en enda resa när snöstormarna viner och iskylan biter i. Då rycker SJs avisningsexpert Hans Kraft ut.

Det är ett tufft jobb. Men det beror inte på kylan, tvärtom. I avisningshallen kan det vara 40 grader varmt, förklarar Hans medan han fotograferas bland isblocken på Icebar by Icehotel. Så bilden ljuger delvis. För när upp till elva avisare från Train Station Service samtidigt arbetar i den toppmoderna avisningshallen i fordonsdepån i Solna råder tropisk värme. Tågen som avisas ska in på underhåll eller reparation.

– Ju varmare, desto bättre. Men det måste förstås gå att jobba. Och det är superviktigt att man inte går ut lättklädd i kylan för att svalka sig. Då blir man sjuk direkt! Den långa träpinnen som Hans lutar sig mot är avisarnas viktigaste arbetsredskap, vid sidan av de stora värmeaggregaten. När tåget har stått inne i värmen någon timme används träpinnarna för att knacka bort stora issjok och iskokor och påskynda smältningen. Avisarna sitter på perrongkanten intill spåret och hackar sig metodiskt längs hela tåget. För bromsar och hjulupphängning måste vara isfria innan underhållsreparatörerna kan ta vid.

Hur lång tar det att avisa ett tåg?

– Tidigare runt fyra timmar. Men vi har halverat tiden, tack vare en uppfinning som är min egen. Med mekaniskt höj- och sänkbara lådor som blåser varmluft kan vi rikta luften mer exakt mot hjulen på tåget, boogien, så isen smälter snabbare. För det kan samlas enormt mycket is där, ibland ser man inte hjulen alls för all is. Hur många tåg kan ni avisa på en dag?

– Upp till 14 på ett åttatimmarspass. Eftersom vi har ett nattskift, så det dubbla. Vad gör ni när snön och kylan uteblir?

– Då hjälper vi SJ med andra uppdrag ute i depån.

2009–10

Det var en tuff vinter att jobba med avisning, för det var otroligt mycket snö som låg länge, både i norra och södra Sverige. Jag minns att vi hade sex– åtta man som jobbade hela nätterna med kraftigt nedisade tåg.

2010–11

Repris på vintern före. Massor av snö och kyla, otroligt mycket is på tågen. Normalt är det tåg norrifrån som samlar på sig mest is, eftersom det är mer blidväder i söder. Men de här vintrarna var det mycket is på alla tåg.

2016–17

Otroligt lite snö. Under de fem månader som avisningshallen i Stockholm var bemannad var det totalt 14 dagar som vi behövde avisa tåg. För SJ är det så klart bra om det är inte är snö, för då är lättare att underhålla tågen.